30 de gener 2009

L'enquesta ciutadana.

El dia 19 de Gener passat va ser l'últim dia per entregar l'enquesta anònima ciutadana que se'ns va passar. Després de fer diferents crides a la participació, molt poca gent la va dipositar a les urnes habilitades per a fer-ho. Perquè va passar això? Aquesta és la pregunta que ens hauríem de fer tots plegats. Podem afirmar, sense fer cap estudi al respecte i que no serveixi com a excusa, que va haver molta gent que no es va assabentar d'aquesta iniciativa. Obviant aquesta part de la població, el demés, perquè no la van emplenar?

Podríem parlar de desafecció als polítics, però al parlar d'un poble tan petit com el Mas de Barberans, la paraula polític ens queda més llunyana i no reflexa la realitat, s'ha de parlar de persones amb noms i cognoms. La resposta és ben fàcil, perquè el ciutadà creu que allò que dirà no serà escoltat. I si és escoltat, no se li farà cas. Per tant, no cal perdre el temps.

La reflexió també podria ser la contraria, hi ha molta gent que no té res a dir sobre l'actuació del consistori municipal perquè creu que tot es fa correctament. És una postura tan legítima com qualsevol altra. Crec que això es dona de la poca cultura de participació ciutadana (un dels objectius de l'enquesta), la gent creu que emplenar l'enquesta i dir-hi la seva perjudicarà l'Ajuntament i si a més hi ha una afinitat política entre l'enquestat i el partit polític que governa, aquest sentiment es fa més patent. La gent ha de saber que l'enquesta no té cap afany inculpatori, només vol recollir les opinions de la gent sobre temes generals i que ens afecten a tots.

Recordem els objectius de l'enquesta, eren els següents:
  1. Millorar l’organització municipal per tal que la participació ciutadana sigui una realitat.
  2. Augmentar la cultura de la participació a nivell local.
Si es tracta de donar idees, jo aporto el meu gra de sorra. Avui dia disposem de la xarxa Internet per millorar la comunicació entre les persones. Una manera d'aproximar-se als ciutadans seria que cadascun dels regidors tingues una bústia de correu electrònic, on tothom qui vulgues s'hi pogués adreçar per a formular preguntes o plantejar les seves queixes. D'aquesta manera es podria mantenir una comunicació més fluïda i directa i tots plegats tindríem la sensació d'una proximitat amb el governant. És evident, que molta gent del poble no disposa d'aquesta tecnologia i s'han de buscar alternatives eficients, com s'ha intentat en aquest cas amb l'enquesta convencional de paper.

El segon objectiu de l'enquesta és la cultura de la participació. Aquesta cultura s'ha de fomentar i sobretot no defallir amb el temps. No és una cosa d'avui per demà. Però s'ha de tenir en compte que cal un major esforç per part de l'Ajuntament en agilitzar certes gestions burocràtiques. I m'estic referint a la mateixa publicació de l'enquesta.

Per a què ens cal la col.laboració del Departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, per a fer una enquesta ciutadana a nivell local? No seria més fàcil, no tenir que fer tans informes (menys burocràcia) i publicar els resultats el més aviat possible i respondre a la població, als seus dubtes i les seves queixes? No seria aquesta una bona manera d'incentivar la participació ciutadana?